خراسان شمالی آماده پذیرش سرمایه های خارجی

جذب ۲ میلیون دلار سرمایه خارجی در گرمه، آمادگی چینی ها برای سرمایه گذاری هفت میلیون دلاری در معدن فلوراید، ۲ برابر شدن سرمایه گذاری در بخش صنعت و کسب رتبه سوم در شاخص های امنیت سرمایه گذاری در خراسان شمالی طی عملکرد دولت بیانگر پهن شدن فرش قرمز برای سرمایه گذاران و هموارسازی مسیر توسعه اقتصادی برای این خطه است.
کد خبر : 1160
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 8:18
بازدید : 0 بازدید

رشد ۴۸ درصدی ارزش سرمایه گذاری خارجی مصوب - خبرآنلاین

 به گزارش پایگاه خبری احراز http://Ehraaz.ir خراسان شمالی سرشار از ظرفیت‌های منحصر به فرد در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و صنایع دستی است که هر یک از آنها اگر هدفمند مدیریت و شرایط برای سرمایه گذاری بیشتر فراهم شود به تنهایی مسیر توسعه این استان یک میلیون نفری هموار خواهد شد.

تنها راهی که می توان برای شتاب بخشی به توسعه استانی با حدود ۱۸۰ هزار نفر زیرپوشش نهادهای حمایتی، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای رونق تولید و اشتغالزایی است.

راهی نیست جز اینکه پای سرمایه گذاران به خراسان شمالی باز شود و باید اقدامی شود تا کارخانه هایی که ظرفیت آن در این خطه وجود دارد با سرمایه های شرکت های توانمند خصوصی هر چه سریعتر راه اندازی شود.

اما فرش قرمز سرمایه گذاری در خراسان شمالی کجاست؟

آیا در سال های اخیر موانع سرمایه گذاری برداشته شده و یا همانند گذشته تنها نقل سخن محافل مختلف بوده است.

گرچه هنوز راه های نرفته بسیاری برای تسهیلگری در امر سرمایه گذاری خراسان شمالی و پهن شدن کامل فرش قرمز برای سرمایه گذاران وجود دارد اما جذب ۲ میلیون دلار سرمایه خارجی در گرمه و آمادگی چینی ها برای سرمایه گذاری در معدن فلوراید، ۲ برابر شدن سرمایه گذاری در بخش صنعت و کسب رتبه سوم در شاخص های امنیت سرمایه گذاری نشان از این دارد که دولت آغاز امیدبخشی برای رونق تولید و اشتغالزایی این استان با جذب سرمایه گذار داشته است.

 

افزایش ۲ برابری سرمایه‌گذاری در بخش صنعت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی با اشاره به رشد ۲ برابری سرمایه گذاری در بخش صنعت استان می گوید: نیمه نخست امسال میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت استان بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری به پنج هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۲ برابر افزایش را نشان می دهند.

حسین حاجی بگلو می افزاید: نیمه نخست پارسال میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت خراسان شمالی ۲ هزار و ۵۲۹ میلیارد ریال ثبت شده بود.

وی ادامه می دهد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۳ پروانه بهره برداری در بخش صنعت استان با اشتغالزایی ۳۳۹ نفر صادر شد.

حاجی بگلو با اشاره به صدور ۲۷۳ فقره جواز تاسیس در بخش صنعت خراسان شمالی، یادآور می شود: میزان سرمایه گذاری در این واحدهای صنعتی ۶۹ میلیارد و ۹۹۴ هزار ریال است که با بهره برداری از آن برای چهار هزار و ۳۷۴ نفر شغل ایجاد می شود.

وی در خصوص تولید در واحدهای بزرگ صنعتی خراسان شمالی نیز می گوید: نیمه نخست امسال بیش از ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ تن پودر آلومینا در شرکت آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم تولید شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بیان می کند: همچنین در این مدت ۸۸۵ هزار و ۵۸۴ تن سیمان در شرکت سیمان بجنورد و بیش از ۱۸ هزار و ۹۰ تن شمش آلومینیوم در شرکت آلومینای ایران تولید شد.

حاجی بگلو می افزاید: میزان تولید فولاد در مجتمع صنعتی اسفراین ۲۲ هزار و ۵۴۷ تن و در شرکت لوله گستر اسفراین نیز ۹ هزار و ۱۶۷ تن گزارش شده است.

وی خاطرنشان می کند: در این مدت ۵۱۳ هزار و ۵۹۶ تُن انواع محصول شامل اوره، آمونیاک و کریستال ملامین نیز در پتروشیمی خراسان تولید شد.

 

جذب ۲ میلیون دلار سرمایه خارجی در گرمه

فرماندار شهرستان گرمه در این خصوص می گوید: ۲ میلیون دلار سرمایه خارجی طی عملکرد دولت در این شهرستان جذب شده است که نشان از عزم دولت در حمایت از سرمایه گذاری دارد.

عبدالحسین قاضوی می افزاید: شاخص ترین این سرمایه گذاری ها در بخش واحد کانی تات است که فاز اول آن تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی ادامه می دهد: محصول شرکت کانی تات ماده اولیه مورد نیاز در فرآیند تولید شمش آلومینا است.

قاضوی، صادرات آلفا آلومینا به ارزش یک میلیون دلار را از دستاوردهای دولت در بخش صنعت این شهرستان عنوان می کند.

فرماندار گرمه خاطرنشان می کند: بهره برداری از خط توسعه آلفا آلومینا به میزان پنج هزار تن و اشتغال ۲۰ نفر با ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از دیگر دستاوردهای دولت در این شهرستان است.

شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر اصلی خراسان شمالی به استان های مرکزی و جنوبی کشور واقع است.

 

آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری هفت میلیون دلاری

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی نیز می گوید: چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری جدید در طرح فرآوری سنگ معدن فلورید آلومینیوم به ارزش هفت میلیون دلار در این استان اعلام آمادگی کردند.

محمد رحمانی می افزاید: طرح فرآوری سنگ معدن فلورید آلومینیوم قرار است با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی سرمایه گذار چینی انجام شود.

وی با بیان اینکه این طرح در ناحیه صنعتی شهید محمد زاده شهرستان گرمه اجرایی می شود، می گوید: ظرفیت سالانه تولید در این طرح ۲۰ هزار تُن فلورید آلومینیوم است و در این زمینه ۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود از اعلام آمادگی چینی ها برای اجرای طرح تولید کیسه جامبو خبر می دهد و بیان می کند: این طرح هم با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی سرمایه گذاران چینی اجرایی می شود و این محصول برای اولین بار در استان تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه محل اجرای این طرح در شهرستان مانه و سملقان و ناحیه صنعتی شهر آشخانه است، خاطرنشان می کند: چینی ها در این طرح پنج میلیون دلار سرمایه گذاری می کنند.

کیسه جامبو که با نام های جامبوبگ و بیگ بگ شناخته می شود به دسته ظروف صنعتی پارچه ای انعطاف پذیر اتلاق می شود که معمولا برای نگهداری و حمل نقل مواد مختلف کاربرد دارند و مزیت این نوع گونی ها ایمنی بالا و سهولت کاربری در حمل و نقل مواد مختلف است.

 

۷۵ طرح سرمایه گذاری آماده واگذاری

استاندار خراسان شمالی می گوید: ۷۵ مجوز بی نام برای تسهیل در امر سرمایه گذاری و غلبه بر بروکراسی اداری در استان نهایی شده و آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

محمدرضا حسین نژاد می افزاید: خراسان شمالی ظرفیت های ویژه ای در بخش های کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد که می توان با جذب سرمایه گذار و اجرای طرح های گوناگون مسیر رشد و توسعه استان را هموار کرد.

وی ادامه می دهد: اکنون طرح های سرمایه گذاری قابل واگذاری در سامانه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان قابل مشاهده است.

حسین نژاد یادآور می شود: جدای از این طرح های سرمایه گذاری، افراد می توانند پیشنهادات خود را برای تسهیل در امر سرمایه گذاری ارایه دهند.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان می کند: صدور مجوزهای بی نام از اقداماتی است که به جدیت در استان دنبال می شود زیرا که روند طولانی صدور مجوزها به عنوان یک عامل بازدارنده مانع سرمایه‌گذاری می شد.

 

کسب رتبه سوم در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با اشاره به ارتقای شاخص سرمایه گذاری در استان، می گوید: براساس آخرین پایش و ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خراسان شمالی در شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری، رتبه سوم را در بین استان‌ها کسب کرد.

مرتضی بهزادفر می افزاید: کسب این رتبه بیانگر ایجاد فضای با ثبات سرمایه گذاری در خراسان شمالی طی عملکرد دولت است.

به گفته وی؛ استان های هرمزگان و گلستان به ترتیب در رتبه های نخست و دوم شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری قرار دارند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: شاخص امنیت سرمایه‌گذاری براساس هفت نماگر؛ تضمین حقوق مالکیت سرمایه گذاری بخش خصوصی، شفافیت و سلامت اداری، ثبات و پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، مصونیت جان و مال شهروندان، فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی، عملکرد دولت و ثبات اقتصاد کلان تعیین می‌شود.

وی تصریح می کند: در این میان خراسان شمالی در برخی نماگرها همچون تضمین حقوق مالکیت سرمایه گذاری بخش خصوصی جایگاه نخست را کسب کرده است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و اقتصاد این استان متکی بر صادرات پتروشیمی است و نیاز است تا دیگر بخش ها نیز تقویت شود.

سهم اشتغال در خراسان شمالی در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.