یوزپلنگ‌های خراسان‌شمالی در رصد دوربین های تله‌ای

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم در خراسان شمالی گفت: رصد و پایش وضعیت یوزپلنگ ایرانی با نصب ۱۵ دستگاه دوربین تله‌ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت این شهرستان آغاز شد.
کد خبر : 553
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مرداد 1401 - 8:16
بازدید : 4575 بازدید

یوزپلنگ‌های خراسان‌شمالی با ۱۵ دستگاه دوربین تله‌ای رصد می‌شوند

به گزارش احراز http://Ehraaz.ir احمد صفرزاده روز یکشنبه اظهار داشت: این دوربین های تله ای با مشارکت انجمن یوزپلنگ ایرانی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در محدوده شهرستان جاجرم نصب شد.

وی افزود: این دوربین ها از اکنون تا آبان ماه سال جاری فعال خواهند بود و در این مدت وضعیت این گونه نادر و زیبا پایش می شود.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم تصریح کرد: مکان هایی که احتمال حضور یوزپلنگ بیشتر است در تیررس پایش قرار دارد و دوربین ها در این اماکن نصب و راه اندازی شد.

وی بیان کرد: میاندشت جاجرم یکی از امن‌ترین زیستگاه ها برای یوزپلنگ ایرانی است و این منطقه بعنوان زیستگاه مولد این گونه وحشی و ارزشمند شناخته می شود و رصد این منطقه در اولویت قرار دارد.

 

یوزپلنگ‌های خراسان‌شمالی با ۱۵ دستگاه دوربین تله‌ای رصد می‌شوند

مشاهده ۹ بار یوزپلنگ 

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم در ادامه افزود: یوزپلنگ امسال بیش از هر زمانی در این زیستگاه مشاهده شد، به طوری که این گونه زیبا بارها در حاشیه شمالی و شرقی پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال یوزپلنگ سه مرتبه توسط محیط بانان و ۶ مرتبه توسط مردم محلی مشاهده شد.

به گزارش ایرنا،  پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است و این پناهگاه با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.