سالانه بیش از ۹۳۳ هزار تن پسماند صنعتی در خراسان شمالی تولید می‌شود

به گزارش احراز WWW.Ehraaz.ir ، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سالانه بیش از ۹۳۳ هزار تن پسماند صنعتی در این استان تولید می شود که بخش بسیار زیادی از آن قابلیت بازگشت به چرخه تولید دارد.
کد خبر : 68
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 4:59
بازدید : 218 بازدید

سالانه بیش از ۹۳۳ هزار تن پسماند صنعتی در خراسان شمالی تولید می‌شود

حسین هراتی روز شنبه اظهار داشت: عمده پسماندهای صنعتی و ویژه در صنایع بزرگ استان تولید می شود که بیش از ۸۰ درصد از آن قابل بازیافت است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: بخش کمی از پسماندهای صنعتی و ویژه تولیدی کارخانه های استان، برای دفن به سایر استان ها منتقل می شود.

وی افزود: یک نوع پسماند تولیدی در واحد پتروشیمی خراسان اکنون برای تولید چسب مورد استفاده قرار می گیرد و پسماندهای تولیدی در مجتمع صنعتی اسفراین هم در صنایع پایین دستی و یا سایر صنایع استفاده می شود.

نبود سایت دفن پسماند صنعتی در استان 

هراتی با اشاره به اینکه خراسان شمالی دفنگاه پسماند صنعتی و ویژه ندارد گفت: در این زمینه، مکان یابی دفنگاه از تکالیف حفاظت محیط زیست است و اکنون ایجاد این سایت در مرحله امکان سنجی و مطالعه است.

وی افزود: حدود ۱۴ سال پیش جانمایی زمین برای ایجاد دفنگاه زباله های صنعتی استان توسط مشاور انجام شد اما به علت مشکلات اجتماعی و اعتراض مردم نسبت به جانمایی آن، اجرای این سایت دچار وقفه شد و در سالهای بعد هم به دلایلی، مسکوت ماند.

هراتی خاطرنشان کرد: اما از ۲ سال گذشته پیگیری ها برای ایجاد دفنگاه در حال انجام است و امید می رود تا مطالعه این سایت تکمیل شود و در سال آتی ایجاد دفنگاه وارد فاز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه دفنگاه پسماند صنعتی و ویژه در جنوب استان ایجاد می شود گفت: ایجاد این سایت برای بخش خصوصی می تواند درآمد زا باشد و با توجه به داشتن صرفه اقتصادی، بخش خصوصی راغب به ورود به سرمایه گذاری در این زمینه است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تاکید کرد: هزینه های ایجاد سایت دفن پسماند صنعتی توسط وزارت کشور تامین می شود اما رویکرد ما ورود بخش خصوصی به این امر است.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی خراسان (بجنورد)، آلومینای ایران (جاجرم)، ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایع مادر خراسان شمالی است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد صنعتی دارد. این استان ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد.ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.