سیدمحمد مرندی درباره عقب‌نشینی آمریکا و اروپا از مواضع خود، بعد از سفر ناموفق بایدن به منطقه می‌گوید: «درست بعد از اجلاس آستانه در تهران دیدیم که رئیس‌جمهور فرانسه دو ساعت با رئیس‌جمهور ایران صحبت کرد. از طرف دیگر، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران پیام می‌دهند. یعنی دولت‌های برخی کشورهای اتحادیه اروپا علی‌رغم تحریم‌ها خواستار ارسال گاز و نفت از ایران شده‌اند، بنابراین شرایط آمریکا و اروپا دشوار است و دشوارتر هم می‌شود.»

 

مطالبات ایران تغییر نکرده

از مرندی درباره پیش‌نویس اخیری که بورل در مقاله خود به آن اشاره‌ کرده، پرسیدیم مطالبات ایران در این پیش‌نویس لحاظ شده؟ او در پاسخ تاکید می‌کند: «خواسته‌های ایران تغییر نکرده، علی‌رغم اینکه ایران شرایط و فروش نفتش بهتر شده، ولی ایران خواسته‌ای فرابرجامی عنوان نکرده است.»
او در ادامه درباره تضمین‌ها که همواره از ابتدای مذاکرات احیای برجام، ایران خواستار آن بوده، چنین عنوان می‌کند: «ایران تضمین می‌خواهد که دولت بایدن به تعهداتش عمل کند و برجام به‌درستی اجرا شود. این تضمینی که ایران می‌خواهد نه تضمینی فرابرجامی است و نه تضمین برای دوره‌ بعد از بایدن. ولی دولت آمریکا هنوز با همین‌ها هم موافقت نکرده و این نشان‌دهنده عدم حسن‌نیت آنها است. اگر ایران تضمین‌های لازم را به‌دست نیاورد، اجرای برجام دوباره مانند دفعه قبل با شکست مواجه می‌شود.»

 

آمریکا و اروپا به برجام نیاز دارند

این تحلیلگر سیاست خارجی به شرایط بحرانی غرب و آمریکا نیز اشاره می‌کند: «این فشارهایی که دارد به غرب می‌آید و این شکست‌های سیاسی و مشکلات اقتصادی و بحران اروپا که خود ساخته است. کشورهای عضو ناتو اوکراین را تحریک کرده و به نازی‌ها کمک کردند و ۱۵ یا ۱۶ هزار روس‌تبار اوکراینی را در اوکراین شرقی در این شش-هفت سال کشتند که درنهایت روسیه واکنش نظامی نشان داد. روسیه مانند ونزوئلا، کوبا، لیبی، عراق، افغانستان و فلسطین نیست. حالا با بحرانی مواجه شده‌اند که خودشان باعث آن شده‌اند. در این شرایط به ما نیاز دارند، ما هم منتظر هستیم که ببینیم آنها اراده سیاسی پیدا می‌کنند که برجام را احیا کنیم یا خیر.»

 

هر معامله ای کنیم ، برجام «بُرد _ بُرد» نخواهد شد / روس ها مجبور به همکاری با ایران هستند