کارشناس امور بین الملل:

اوکراین به یک زمین سوخته در اروپا تبدیل خواهد شد/ سرنوشت دولت اوکراین و زلنسکی چه خواهد شد؟

جنگ روسیه علیه اوکراین وارد چهارمین روز خود گشته و در این میان، گمانه زنی‌های مختلفی در رابطه با آینده دولت این کشور مطرح شده است.  برخی ناظران برآنند که احتمالا باید شاهد سقوط دولت این کشور و شخص زلنسکی باشیم و برخی دیگر معتقدند در رابطه با سقوط دولت این کشور، زود است پیش بینی خاصی داشت.
کد خبر : 367
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 8:57
بازدید : 1312 بازدید
اوکراین به یک زمین سوخته در اروپا تبدیل خواهد شد/ سرنوشت دولت اوکراین و زلنسکی چه خواهد شد؟به گزارش احراز https://ehraaz.ir جنگ روسیه علیه اوکراین وارد پنجمین روز خود گشته و در این میان، گمانه زنی‌های مختلفی در رابطه با آینده دولت این کشور مطرح شده است. برخی ناظران برآنند که احتمالا باید شاهد سقوط دولت این کشور و شخص زلنسکی باشیم و برخی دیگر معتقدند در رابطه با سقوط دولت این کشور، زود است پیش بینی خاصی داشت.

در همین رابطه، احراز در گفت‌وگو با رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل بین الملل به آینده دولت اوکراین پرداخته است.

رحمان قهرمان پور در پاسخ به این پرسش که سرنوشت دولت آینده اوکراین چه خواهد شد، اظهار داشت: درمورد آینده دولت فعلی اوکراین باید منتظر نتیجه این جنگ باشیم. نحوه پایان جنگ اوکراین در تعیین سرنوشت دولت زلنسکی بسیار مهم است. اگر دولت زلنسکی بتواند از حاکمیت اوکراین دفاع کرده و روسیه نتواند به یک پیروزی قاطع و روشن سیاسی دست پیدا کند، موقعیت داخلی زلنسکی بیشتر از گذشته تقویت خواهد شد و او می‌تواند بر سایر رقبای خود پیروز شود.

وی افزود: در مقابل، اگر دولت زلنسکی تسلیم یا مجبور به فرار از کی‌یف شود، آینده سیاسی آن در معرض ابهام‌های جدی خواهد بود. در این مورد تصمیمی که مسکو خواهد گرفت، بسیار مهم است. هنوز نمی‌دانیم که آیا تصمیم مسکو این است که با دولت زلنسکی وارد مذاکره شود و امتیازاتی مبنی بر عدم پیوستن دولت اوکراین به ناتو بگیرد یا دنبال آن است که یک دولت دست‌نشانده در کی‌یف بر سر کار بیاورد. با توجه به تجارب سیاسی در سی سال گذشته در اوکراین، تحقق سناریوی دوم قدری دور از ذهن است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: جریان ضد روسی و مخالف روسی در اوکراین، نه تنها یک جریان سیاسی بلکه یک جریان فرهنگی و اجتماعی است و روسیه در حفظ یک دولت دست‌نشانده در کی‌یف با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد و باید منابع زیادی را صرف این کار کند و ممکن‌ است‌ این کار مانع از توجه ویژه روسیه به سایر کشورهای واقع در خارج نزدیک خودش مثل قزاقستان، بلاروس و سایر کشورها شود.

وی در نهایت گفت: اگر دولت زلنسکی سر کار بماند، به نظر می‌رسد که بعد از جنگ اخیر، جریان مخالف روسیه در داخل اوکراین تقویت خواهد شد و احتمال روی کار آمدن یک دولت طرفدار غرب بیشتر خواهد شد؛ اما در عین حال، شانس یا چشم‌انداز پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا ضعیف‌تر از گذشته خواهد شد.

اوکراین بیشتر از گذشته زمین رقابت سیاسی میان روسیه، اروپا و آمریکا باقی خواهد ماند، ولی در عین حال احساسات ضدروسی در اوکراین بیشتر خواهد شد و روسیه همچنان این دو استان دونتسک و لوهانسک را در اختیار خودش خواهد داشت. لذا می‌توان گفت که گرجستانی شدن محتمل‌ترین سناریو برای آینده اوکراین است؛ یعنی اوکراینی که دو استان‌ خود را از دست داده و در عین حال به دلیل وجود فساد سیاسی ناتوان از تشکیل یک دولت کارامد است. به تعبیری که من به کار می‌برم، اوکراین به احتمال زیاد، به یک زمین سوخته برای اروپا تبدیل خواهد شد؛ زمینی که اروپا حاضر نخواهد بود، هزینه پذیرش آن را در ناتو یا اتحادیه اروپا بپردازد، ولی در عین حال به سمت روسیه هم نخواهد رفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.